První prototyp vznikl v Chronotechně Nové Město nad Metují v prosinci 1956. Konstrukčně byly tyto hodiny řešeny jako jednoúčelové, nikoliv univerzální. Strojek a způsob ovládání je totožný s leteckými hodinami AVRM. To znamená, že se natahují a seřizují pomocí otočné objímky. V ostatních ohledech jsou uzpůsobeny pro použití v autobuse, konkrétně typu Škoda RTO 706 z Karosy Vysoké Mýto. Autorem velmi povedeného designu hodin byl Otakar Diblík, profesor pražské Akademie výtvarných umění.
Hodiny ALH-C byly umístěné na střed palubní desky za čelním sklem autobusu Škoda RTO 706
Číselník je na rozdíl od palubních leteckých hodin AVRM vyroben z plexiskla, aby bylo možné jeho prosvícení dvěma žárovkami umístěnými v krytu hodin. Díky tomu bylo možné odečítat čas i v nočních hodinách. Osvětlení hodin se automaticky rozsvítilo se zapnutím světel autobusu.
Zpočátku se na číselník tisklo logo Chronotechny v provedení stylizovaného krokového kola a velkého písmene CH. Od konce padesátých let až do ukončení výroby se používalo tzv. bochánkovité logo Prim a to přesto, že novoměstský hodinářský závod standardně používal od roku 1969 na svoje výrobky logo PRIM složené z velkých tiskacích písmen.
Čelní pohled na hodiny ALH-C
Zadní pohled na hodiny ALH-C
Kromě označení typu hodin a evidenčního čísla se do zadního krytu hodin razil měsíc a rok výroby. Například vyražený údaj „ALH-C, 3 71, 0378“ znamená, že hodiny typu ALH-C byly vyrobeny v březnu roku 1971 a jejich evidenční číslo v daném roce je 0378.
Hodiny ALH-C se nejprve dodávaly v kovovém pouzdře zhotoveném kovotlačitelským způsobem. Povrch byl opatřen tmavě šedou kladívkovou barvou. Hodiny se k palubní desce připevňovaly zasunutím háku v přední části hodin do otvoru v palubní desce a jedním fixačním šroubem procházejícím okem v zadní části pouzdra hodin.
Hodiny ALH-C v kovovém pouzdru kapkovitého tvaru dle návrhu prof. Otakara Diblíka
Později bylo kovové pouzdro nahrazeno levnějším provedením z plastu s mírně upraveným tvarem. Připevnění k palubní desce zajišťovala trojice šroubů procházejících lemem pouzdra.
Hodiny ALH-C se používaly nejen v autobusech Škoda RTO 706, ale rovněž v autobusech Jelcz 272, resp. Jelcz 041, které se licenčně vyráběly v Polsku od šedesátých let až do roku 1977.
Autobusové hodiny ALH-C byly ve výrobním programu Chronotechny (později Elton) Nové Město nad Metují od roku 1956 až do roku 1979. Celkem se vyrobilo více než 25 000 kusů.
Autor: Libor Hovorka
Komentáře
Komentáře mohou vkládat jen přihlášení uživatelé.