V minulosti to byli paradoxně právě muži, kteří ze začátku odmítali nosit na zápěstí hodinky. První náramkové hodinky byly určeny výhradně pro ženy. Změna nastala až během první světové války.
Popravdě, hodinářům se náramkové hodinky také moc nezamlouvaly. Výstižně to charakterizoval v roce 1925 Bruno Hillmann ve své knize „Die Armbanduhr – Ihre Wissen und Ihre Behandlung bei der Reparatur“ kde si upřímně přál, aby už konečně padla tyranie náramkových hodinek a aby k zastavení feminizace v chování mužů. Řízením osudu se jeho přání nevyplnilo. Naopak. Podle příkladu moderních žen té doby i muži začali koncem dvacátých let stále více upřednostňovat náramkové hodinky před kapesními.
Zatímco v období před a během první světové války nemohla kulatá pouzdra s přiletovanými nožkami pro uchycení řemínku zapřít výchozí tvar kapesních hodinek, v bouřlivém období dvacátých let určovaly design hodinek spíše tvary soudkovité, polštářkové a obdélníkové. Pouze u sportovních a vojenských modelů byla pro tvar směrodatná jejich funkčnost a proto zůstávaly většinou kulaté.
Během třicátých let začíná období netušeného vzestupu náramkových hodinek. Nejdříve se vypořádaly se svou největší konkurencí a sice s kapesními hodinkami. Počtem prodaných kusů je překonaly v roce 1930. Přízeň zákazníků byla s neuvěřitelnou rychlostí definitivně přesměrována na náramkové hodinky. Navíc se individuálně měřený čas dostal do vlivu mody a stal se její nedílnou součástí. Nebyl to jen pokrok v samotném hodinářském oboru, ale i duch doby, který rozhodujícím způsobem ovlivnil vzhled a technické parametry náramkových hodinek.
Čtyřicátá léta se zapsala do hodinářských dějin postupným rozšířením vodotěsných náramkových hodinek, které se rychle staly určujícím trendem doby. Znamenalo to renesanci kruhových tvarů pouzder, neboť pouze kulatá skla a šroubovací víka mohla v tehdejší době zaručit dostatečnou vodotěsnost hodinek. V technické oblasti znamená tato dekáda počátek nástupu chronografů a hodinek s automatickým nátahem.
Kulaté modely dominovaly na trhu ještě v padesátých létech. Ovšem hodinářský průmysl nezapomínal ani na milovníky hranatých tvarů a nabízel jim i čtvercové tvary hodinek. Velký důraz byl kladen na snižování výšky hodinek, což s sebou přineslo řadu nových technických řešení v oblasti konstrukce strojků.
Počátek šedesátých let s sebou přináší extravagantní design hodinek určovaný předními světovými návrháři a to nejen z oblasti tvorby užitného designu, ale také z řad návrhářů módního odívání. Jen namátkou několik jmen: Richard Arbib, Pierre Cardin, Christian Dior. Rozhodně těmto tvůrcům designu hodinek nelze upřít snahu vytvářet nové tvary, ale v širším měřítku se jejich extravagantní styl masově neprosadil.
Sedmdesátá léta zažila největší revoluci v hodinářském oboru za několik posledních století. Nástup elektronických digitálních a analogových hodinek systému quartz znamenal zcela zásadní změnu v přesnosti měření času. Robustní a svým způsobem revoluční design této dekády se nám v dnešní době vrací v podobě tzv. trendy hodinek. Je až komické v jak velkém rozsahu nyní dochází k vykrádání tehdejších tvarů a designérských nápadů. Sedmdesátá léta lze označit za poslední stylotvorné období v oblasti designu hodinek.
Co sbírat a za kolik ?
Na otázku, které náramkové hodinky jsou skutečně sběratelsky hodnotné neexistuje žádná jednoznačná odpověď. Všechny jsou důkazem lidské nápaditosti a tvořivosti. Záleží jen a pouze na hodnotícím kritériu. Předpokladem je, aby se vám líbily a dělaly radost. Během takřka stoleté historie náramkových hodinek vznikla celá řada velmi zajímavých technických řešení, která jsou svým způsobem vyjímečná a v jiných oblastech lidské činnosti neopakovatelná.
Vzhledem k zaměření portálu antik-prim.cz doporučuji sbírat hodinky Prim. Sice nevynikají neobvyklými řešeními, ale jedná se o domácí výrobek přesné mechaniky, který minimálně v 60. létech byl plně srovnatelný se světovou konkurencí a to nejen z pohledu technického, ale především designového. Ostatně pokud se rozhodnete sbírat hodinky podle designu, pak to správné období pro vás budou šedesátá a sedmdesátá léta minulého století. Tehdy vznikla spousta velmi netradičních modelů. Richard Arbib, Pierre Balmain, Guccio Bertone, Max Bill, Michel Boyer, Pierre Cardin, Christian Dior, André Le Marquand, Serge Manzon, Roger Tallon, Rudi Meyer. To je pouze část jmen významných designéru té doby, která stojí za zapamatování.
Co se týká cenové hladiny, tak bohužel nelze uvést nic konkrétního. Jednalo by se pouze o všeobecné a nepřesné údaje. Tržní ceny sběratelsky zajímavých hodinek se především odvíjejí od aktuální poptávky na trhu. Dále ji ovlivňuje řada faktorů, jako jsou použitý strojek, materiál pouzdra, provedení číselníku, celkový stav hodinek a podobně. Navíc se ceny mohou lišit stát od státu. Je proto samozřejmostí, že pořízení nových hodinek do sbírky by mělo předcházet pečlivé studium. Vysoká pořizovací cena ještě automaticky neznamená, že se vám v budoucnosti investice vrátí.
Doporučení pro začátečníky
- Hodně čtěte. Čtení je klíčem k úspěchu. Knihy, staré firemní katalogy, aukční katalogy a odborné časopisy. To vše vám umožní získat velmi cenné informace. Pečlivě sledujte internetová diskusní fóra, jako jsou Chronomag, Watchuseek apod. Možná zrovna tam naleznete ten správný tip na hodnotný přírůstek do své sbírky.
- Specializace je výhodou. Sbírat vše co vypadá jako náramkové hodinky sice přináší sbírce různorodost, ale na druhé straně rozptyluje vaši pozornost a tříští finanční zdroje. Je lepší se již na začátku rozhodnout, jaké hodinky budete sbírat a těm se pak naplno věnujte.
- Mějte přehled o dění na trhu. Sledujte aukční internetové stránky, jako jsou Ebay, Aukro apod. Je však potřeba mít na paměti, že tržní ceny stejných náramkových hodinek se mohou v různých zemích lišit. Například německé hodinky budou více ceněny v Německu, francouzské ve Francii a podobně.
- Pod číselníky s neznámými názvy se mohou skrývat hodinkové strojky velké ceny. Například firmou Audemars Piquet bylo vyrobeno mnoho hodinek s logem Gübelin . Pod značkou Bailey Banks and Biddle se může zase skrývat strojek od firmy Patek Philippe a v hodinkách Alpina-Gruen lze nalézt strojek Rolex. Oproti tomu v řadě chronografů Rolex tikají standardní strojky Valjoux používáné u běžných značek jako jsou Enicar, Heuer a podobně. Je proto důležité si vždy prohlédnout strojek a to i v případě, že se specializujete jen na určitou značku.
- Ošuntěle působící respektive nefunkční náramkové hodinky nemusí být vždy nutně levné. Po provedení opravy, oživení číselníku a vyleštění pouzdra mohou být dražší, než zdánlivě hodnotnější hodinky v perfektním stavu.
- Nikdo nerad kupuje zajíce v pytli. Lupa a vhodný přípravek na otevření pouzdra jsou nepostradatelnými pomocníky pro každého sběratele hodinek. Pokud jste se už pro nějaké hodinky rozhodli, důkladně si je prohlédněte. Poškozené pouzdro, poškrábaný, nebo nekompletní strojek jsou důvodem pro snížení kupní ceny.
- Původní řemínek, spona, krabička a záruční list mají výrazný vliv na výši sběratelské hodnoty hodinek a tím samozřejmě i na kupní cenu.
- Seriózní obchodníci s použitými hodinkami poskytují na prodané zboží časově omezenou záruku. Kromě toho mohou po jejím uplynutí nabízet i opravářský servis, což řada sběratelů jistě ocení.
- Pokud nakupujete přes kamenné aukční domy, mělo by být samozřejmostí, že k hodinkám obdržíte certifikát o pravosti hodinek.
Autor: Libor Hovorka
Komentáře
Komentáře mohou vkládat jen přihlášení uživatelé.